Wschodnie Ziemie Plagi


- Halduronie, czemu jest ich czworo? Myślałem, że wysyłamy tylko dwóch Paladynów - rozpoczął Lor'themar Theron, widząc naszą drużynę na odprawie.
- Tinwerina? Co tutaj robisz? Przygód ci się zachciało? Kto ci pozwolił? - wtrącił wściekły Rommath.
- Ja, Wielki Magistrze. Stanęła za paladynami murem, gdy wydałam im rozkazy. Telanis nie był gorszy. - rzuciła Liadrin, zanim czarodziejka zdążyła odpowiedzieć.
- Jakim prawem wtrącasz się w sprawy magistrów? Rozkazuj swoim paladynom, a ponadto nie zapominaj kto się przyczynił do tego, kim teraz jesteś! - wrzasnął Wielki Magister
- Nie zapomniałam, Rommath! Jak dzięki wyrwanej siłą magii narru stworzyłeś Rycerzy. Gdybym wiedziała jakie skutki to niesie, na pewno bym się na to nie zgodziła. Jedynie czysta, dobrowolna Światłość daje pełnię możliwości i satysfakcji z bycia Paladynem! Ta dziewczyna ze łzami w oczach prosiła o to, by do nich dołączyć, w ten sposób chce upamiętnić  zmarłego mentora! Ty nigdy tego nie zrozumiesz, zadufany egoisto! - wokół Lidrian mimowolnie utworzyła się delikatna, jaskrawa poświata.
- Jak śmiesz nazywać mnie... - Rommath przerwał w pół zdania, mając już w ręku kostur, gdy usłyszał stanowczy głos Lorda Regenta:
- Zaprzestańcie oboje! Dziewczyna i powiernik pójdą z nimi, bo ja tak rozkazuję, nie dlatego, że Liadrin tak chce. W czwórkę mają większą szansę na przetrwanie. Czy to jasne? Liadrin, powinnaś wcześniej mnie o tym powiadomić,   a ty, Rommath, trzymaj nerwy na wodzy. Aż tak cię to zabolało, że podjęła decyzję za ciebie? Jak dzieci... - Theron wstał, położył dłonie na stole i skierował wzrok na swoich doradców. Po krótkiej ciszy, rozpoczął Halduron:
- Więc kwestie składu już mamy ustaloną. Telanis, twój Sokoli Biegacz jest gotowy do podróży, znajdziesz go z pozostałymi wierzchowcami. Cel macie porosty - ustalić, czy w Zul'Mashar znajdują się trolle, a następnie udać się do Kaplicy Paladynów i uzyskać jak najwięcej informacji o trollach, bądź o tym, co je spotkało. Proponuję, że kiedy tylko znajdziecie się na ziemiach Plagi, rozbijcie obóz w loży Quel'Lithien. Rozeznajcie się czy znajduje się tam cokolwiek co może wam pomóc. Ponadto sam jestem ciekaw co tam zastaniecie. - generał tłumaczył cel misji.
- Lethorin, oto list. Przekaż go lordowi Maxwellowi Tyrosusowi. Opisałam w nim wszystko co musi wiedzieć, na podstawie tego udzieli wam koniecznej pomocy. Prosiłam go, by wykonał pisemny raport odnośnie ruchów wojsk Plagi na granicy z Krainą Duchów. - Liadrin wręczyła list starszemu Krwawemu Rycerzowi.
- Czy macie jakieś pytania? Jeśli nie, to życzę wam powodzenia. Gdy przekroczycie granice Quel'thalas, to nie będzie tak łatwo, jak tutaj. Zostaniecie zdani na siebie. Ufajcie i pomagajcie sobie, a wykonacie zadanie. Niech was prowadzi moc Studni Słońca. - oznajmił władca Silvermoon.
Wyszliśmy na zewnątrz. Moi trzej towarzysze ruszyli ku wierzchowcom, w momencie kiedy chciałem podążyć za nimi, zatrzymała mnie dłoń oparta na moim barku. Odwróciłem się, Elaren stał z twarzą pełną troski i obaw:
- Uważaj na siebie. Tamte ziemie nie są tak bezpieczne, jak tutaj. Ghostlands, w porównaniu do Wschodnich Ziem Plagi, jest przytulnym miejscem. Pamiętaj czego się nauczyłeś, strach to nie ujma, tylko głupi się nie boi. Strach motywuje do działania i podjęcia jakichkolwiek czynności, by ratować życie. Polegaj na przyjaciołach, Vegov, gdyż mogą być twoim jedynym wsparciem. Proszę, przyjmij ten sztylet, nie raz ratował mnie z opresji. Ukryj go dobrze, lecz w miejscu, gdzie łatwo będziesz mógł go dobyć. - Dagorlind wyjął ze skórzanej pochwy srebrny sztylet z delikatnie wygiętym w prawą stronę końcem ostrza.   Mieniło się   delikatną poświatą, na bocznej stronie ostrza znajdował się napis w języku elfów. Rękojeść była   prosta, w kolorze czarnym, z trzema delikatnymi poziomymi paskami w kolorze złota.
- Panie, nie mogę tego przyjąć. - wykrztusiłem zszokowany, widząc tak wspaniały dar.
- Proszę, weź go. Służył mi wiernie od moich młodzieńczych lat. Nie raz ratował mnie z opresji. Niech i teraz ciebie strzeże. Proszę, zrób to dla starego weterana - nalega kapitan.
- Nie jestem godzien go posiadać, ale dziękuję.- wziąłem sztylet w dłonie. Bardzo lekki i ostry.
- A co z tobą i dalszą misją tutaj? - dopytywał.
- Wciąż mam tutaj misję do wykonania. Zaraz po waszym wyjeździe wyruszamy wraz Lor'themarem i całym orszakiem wojsk ku Iglicy. Szkoda, że cała armia przybyła dopiero teraz. Pamiętaj co ci mówiłem i uważaj na siebie... Będę   z niecierpliwością oczekiwał twojego powrotu. - ze smutkiem w głosie oznajmił Elaren, po czym objął mnie jak syna, a następnie wrócił do namiotu. Podniosłem, wyposażenie i dołączyłem do reszty. Czekali już na mnie, lecz z szacunku nie ponaglali mnie. Zamontowałem bagaż na Spopielonym, podszedłem do jego głowy i wyszeptałem:
- Bałem się o ciebie, mój przyjacielu. Nie opuszczaj mnie nigdy w taki sposób. Przejdziemy przez to razem. - następnie wskoczyłem na grzbiet Ash'falarah.
- Skoro jesteśmy w komplecie, to ruszamy. Kierunek przełęcz Thalassańska, gdzie przyjdziemy przez ostatnią ocalałą bramę, która zaprowadzi nas na ziemię Plagi. Trzymajcie się blisko, nie będziemy się spieszyć, ale teraz możemy liczyć tylko na siebie. - z uśmiechem oznajmił Lethorin, po czym ruszył brukowaną ścieżką na południe. Po godzinie jazdy znaleźliśmy się na przełęczy, droga pięła się ku górze. Z oddali w dole widzieliśmy Martwa Bliznę oraz Deatholme. Drzewa ustępowały pagórkom i coraz wyższym szczytom. Przed nami ukazała się ogromna brama w kolorze brudnej bieli z czerwonymi dachami wież. Przed wejściem znajdowały się proporce Plagi; potwierdzały, że tym właśnie przejściem nieumarli dostali się do Quel'thalas. Po przekroczeniu granicy, powietrze stawało się coraz bardziej ciężkie. Otaczały nas wysokie, pomarańczowe i jasnobrązowe skalne ściany. Objęła nas mgła, niewystarczająco gęsta, by uniemożliwić nam widoczność, ale była wszechobecna. Sprawiała wrażenie, jakby cała kraina była w niej zawieszona.
- Ta mgła jest wszędzie, oplata cała krainę, musicie się przyzwyczaić. Niedługo wyjdziemy z przesmyku, bądźcie czujni, tutaj naprawdę śmierć czyha wszędzie. - ostrzegł nas paladyn. Tak jak mówił, ścieżka wyprowadziła nas z przesmyku, a naszym oczom ukazała się przeklęta kraina. Jak w Ghostlands nie można było spotkać zwierzyny leśnej, to tutaj dało się wyczuć, że lasy był martwe. Nie było zwierząt, natura stanowiła jedynie karykaturę samej siebie. Uschnięte drzewa i krzewy, a między nimi o ogromne robactwo poszukujące zbłąkanej ofiary. Nieumarli pojawiali  się częściej, jedynie stronili od głównej drogi. Byli bardziej uzbrojeni i chyba nawet bardziej świadomi niż ci w Krainie Duchów. Tutaj spotkać ich można było wszędzie, nie zaś jak miało to miejsce w Ghostlands – tam nieumarli znajdowali się głównie na   Martwej Bliźnie. Przeszedł mnie dreszcz na widok tej przeklętej lokacji. To tutaj Plaga odcisnęła największe piętno, tutaj i na sąsiadującej na zachodzie krainie.
- Oto Wschodnie Ziemie Plagi - wyszeptał krótko Lethorin.
         Witajcie, po kilku wpisach skupionych głównie na opowieści, przyszedł czas na trochę lore. Przed nami stoi kolejna kraina do poznania. Kolejny ślad inwazji Plagi na wschodnie Azeroth. Postaram się wam przybliżyć Eastern Plaguelands. Zapraszam. 

( Wschodnie Ziemie Plagi - autor nieznany )

Eastern Plaguelands


        Zrujnowana kraina, w której Plaga odcisnęła największe piętno. Ziemia chora, koloru ciemno brunatnego, nie rodzi żadnych owoców. Uschnięte drzewa idealnie oddające stopień skażenia tej przeklętej krainy. Kolorystka lokacji bazuje na ciemnym brązie, pomarańczy oraz szarości, a charakterystycznym efektem w tej krainie jest wszechobecna mgła, która nigdy nie ustępuję. W lasach i ruinach   grasują głównie nieumarli, począwszy od szkieletów, na wszelakich upiorach, kultystach itp. skończywszy. Jednakże natknąć się można również na ogromne pełzające robale bądź nietoperze, dziki i niedźwiedzie, lecz to ożywione karykatury dawnych siebie. Każdy się zgodzi, iż najważniejszym obiektem w tej krainie jest zrujnowane miasto Stratholme, gdzie Plaga szerzy się najliczniej. Przed upadłym miastem rozciąga się Plaguewood, niegdyś bujny i ogromny las, dziś gigantyczne   drzewa, pod wpływem spaczenia ziem,i przemieniły się w ogromne grzyby, stanowiące schronienie dla wojsk Plagi. Opis tego ongiś wspaniałego miasta Lorderonu znajdziecie niżej. W Eastern Plaguelands placówką stawiającą opór Pladze jest Kaplica Nadziei Światła, w której rezydują członkowie Argent Crusade. Mają za zadanie wyplewić nieumarłych z tym ziem, lecz nigdy im się to nie uda, ponieważ na wschód od kaplicy znajduję się lokacja startowa Rycerzy Śmierci, ale o tym później. Placówką, która równie dobrze stawiała opór, była Szkarłatna Krucjata. Znajdowali się w Enklawie Szkarłatnej Krucjaty na południe od Kaplicy Nadziei Światła. Niegdyś Wspaniała twierdza, dziś znaleźć możemy tam ruiny powstałe w skutek działań wysłanników Lich Kinga. Szkarłatnej Krucjacie poświęcę osobny wpis, gdyż ich historia jest bardzo ciekawa.
        Wschodnie Ziemie Plagi kiedyś były piękną i żyzną krainą Eastweald. Znajdowały się w niej liczne wsie i miasteczka, a sama kraina stanowiła klejnot   królestwa Lorderonu.   Stratholme było drugim największym miastem w Lorderonie, to właśnie tam zostali namaszczeni pierwsi paladyni. Ponadto ważniejszymi lokacjami były również   Darrowshire, Corin`s Crossing oraz Tyr`s Hand. Gdy upadły książę powrócił jako Rycerz Śmierci, skalał te ziemie doszczętnie, a zrujnowane miasto Stratholme stanowiło dla niego bazę wypadową. Chciałbym przybliżyć wam historię, według mnie istotną dla Lorderonu, lecz niestety zapomnianą -   historię krwawego oblężenia miasteczka Darrowshire. Gdy nieumarli zalewali królestwo Lorderonu, ghul, Horgus Niszczyciel i rycerz śmierci, Marduk Blackpool, ruszyli ku Darrowshire. Widząc nadchodzącą armię, reszta paladynów, pod dowództwem Davila Crokforda, która przeżyła ”czystkę” Arthasa, stanęła im naprzeciw w obronie miasta. Wspierani byli przez miejscową milicję, której przewodził Josepha Redpatha. Atak dzielił się na trzy fazy: w pierwszej miasto zalała armia szkieletów, które zostały z łatwością odparte. Widząc klęskę, drugi atak poprowadził Rycerz Śmierci. Szala zwycięstwa przechylała się na stronę Plagi, lecz w tej chwili do walki dołączyli paladyni, którzy ustabilizowali linię frontu. Ostateczny atak nastąpił w momencie dołączenia Horgusa do bitwy. Walczyli dzielnie, ale niekończąca się armia żywych trupów w końcu zalała miasteczko. Crokford, w krwawym pojedynku, zabił Horgusa, lecz zapłacił za to ogromną cenę. Kapitan Redpath stanął do walki z   Mardukiem, który wykorzystał daną mu moc przez swojego mistrza, Lich Kinga, i wyrwał duszę kapitana z ciała tworząc monstrum Plagi. Będąc na usługach swoich ciemiężycieli, Crokford zabijał każdego człowieka na swojej drodze, w tym kobiety i dzieci. Nie przepuścił żadnego domostwa czy też budynku gospodarczego, zabił wszystko, co było żywe. Po bitwie miasto zostało doszczętnie zniszczone, a armia Plagi ruszyła dalej zalewać Lorderon. Bitwa ta była punktem kulminacyjnym upadku całej krainy. 

( Mapa Wschodnich Ziem Plagi w World of Warcraft )

         W World of Warcraft Classic nad lasem Plaguewood lewituje cytadela Naxxramas, w której rezyduje Herold Plagi, Kel`thuzad. Widząc to, Darion Mograine zebrał siły Argent Dawn, i uderzył na cytadelę. Pierwotnym planem było sprowadzenie Naxxramas na ziemię i zniszczenie jej, lecz   nieprzyjaciel stawiał znaczny opór. Darion uratował duszę swojego ojca, Alexandrosa Mograine'a,   który jako marionetka Plagi   dzierżył spaczonego Ashbribgera. Opór nieumarłych osłabł, gdyż Alexandros był członkiem pierwszych Czterech Jeźdźców. Ofensywa Argent Dawn brnęła naprzód, gdzie w ostatniej bitwie starła się z liszem. Kel`thuzad przeżył walkę i zdołał uciec wraz z cytadelą nad mroźne Northrend. W dodatku Wrath to the Lich King na wschodnich ziemiach krainy pojawiła się kolejna lewitująca cytadela Plagi: Acherus: The Ebon Hold. Dodano również kawałek ziemi stanowiącej miejsce rozgrywania się   pierwszych zadań DK. Większe zmiany zostały również wprowadzone w dodatku Cataclysm. Srebrna Krucjata wzmocniła swoją pozycję na ziemiach Plagi. Odbili takie lokacje jak: Kaplicę Nadziei Światła, Hearthglen i cztery wieże obserwacyjne. W zdobytych lokacjach natura powoli   wraca do stanu przed inwazją nieumarłych. Dostrzec tam można bujną trawę, liczne drzewa i krzewy. Efektem tak drastycznej zmiany było połączenie sił Krucjaty z Kręgiem Cenariusa, mających za cel uratowanie natury w obu krainach plagi. Kolejną siłą, która skupiła swoje działania w tej przeklętej krainie, jest Bractwo Światła. Organizacja wróciła z mroźnej północy po zwyciężeniu upadłego księcia i skupili się na eliminacji sił plagi w Plaguelands. Trwali w sojuszu z Argent Crusade, lecz współpraca chyliła się ku upadkowi, spowodowana różnicą poglądów. Bractwo podjęło próbę odbicia Stratholme i Tyr`s Hand, jednak ich wysiłki okazały się   bezskuteczne. Ciekawostką, o której, przyznaję się bez bicia, sam nie wiedziałem, jest fakt, iż głównym zadaniem fabularnym w Wschodnich Ziemiach Plagi jest dołączenie do karawanu worgena-kupca, o imieniu Fiona. Towarzyszą jej dwaj paladyni: Gidwin Goldbraids i Tarenar Sunstrike i w miarę rozwoju wątku, nasz bohater oraz spotkani paladyni, dołączają do Argent Crusaders w Kaplicy Nadziei Światła, by wyplewić nieumarłych ze Wschodnich Ziemi Plagi. To by było na tyle, jeśli chodzi o omówienie ogólne krainy. Skupmy się na konkretnych lokacjach. Wszystkie grafiki pod lokacjami są faktycznymi lokacjami w grze World of Warcraft.


•    Kaplica Nadziei Światła/Light's Hope Chapel – jest to baza wypadowa wojowników Argent Crusade. Na początku była skromną kaplicą, lecz po pokonaniu Lich Kinga została wyremontowana i rozbudowana, gdzie w chwili obecnej jest dobrze prosperującą warownią. W jej katakumbach spoczywają bohaterowie Lordaeronu, głownie paladyni, gdyż w murach tego świętego kościoła nie sięgnie ich moc Plagi, czego przykładem była próba wcielenia Tiriona Fordringa do nowo powstałych Czterech Jeźdźców. Sama Światłość stanęła w obronie ciała swojego wiernego wyznawcy, nieomal   zabijając wysłanników Rycerzy Śmierci. Argent Dawn to organizacja powstała z ocalałych Paladynów Srebrnej Ręki i byłych członków Szkarłatnej Krucjaty, którzy odeszli z ich szeregów nie zgadzając się na ich metody działania. Ów zakon obrał sobie za siedzibę Kaplicę Nadziei Światła i pozostał w jej władaniu aż do utworzenia Argent Crusade przez Tiriona Fordringa. Obecny lider, Maxwell Tyrosu,s nadal przewodzi obecnym tam paladynom. Kaplica była wielokrotnie atakowana. To w trakcie oblężenia przez siły Plagi dowodzone przez Khel`Thuzada, Darion Mograine w akcie miłości i poświecenia za zmarłym ojcem, wbił spaczonego Spopielacza w swoją klatkę piersiową. Miecz nie został oczyszczony, a sam Darion zamieniony w Rycerza Śmierci, który dzierżył spaczoną broń. Jego poświecenie przeważyło losy bitwy, gdyż duchy poległych bohaterów Lordaeronu opuściły groby pod kaplicą i ruszyły do boju, niszcząc każdego żywego trupa na swojej drodze. Kel`thuzad i Darion zdołali zbiec. Największym zagrożeniem, które przybyło pod bramy kościoła, był atak Rycerzy Śmierci pod dowództwem właśnie ww. Dariona, lecz tej bitwie chcę poświęcić osobny wpis. W dodatku Legion, w katakumbach kaplicy, znajduję się Sanctum of Light, czyli class hall paladynów z Azeroth. Zrzesza wszystkich paladynów, głownie Krwawych Rycerzy, Ręki Argus, Sunwalkerów itp., którzy razem stanowią zrekonstruowany Zakon Srebrnej Ręki.


•    Ręka Tyra/ Tyr`s Hand – niegdyś wspaniałe miasto ludzi, święta metropolia uważana za miasto kościołów. Lokacja znajduję się na skrajnym wschodzie krainy, w pobliżu zatoki Tyra. Około 2700 lat temu , po wygranej Wojnie Troll, pierwsi ludzie – Arathor, zajęli krainy, które kiedyś będą nazwane Królestwem Lordaeronu. W tym też kraina Estweald, w której to powstała miejscowość Ręka Tyra. W Lordaeronie pielęgnowano wiarę w Światłość, co przyczyniło się do rozpowszechnienia tej religii w śród narodu ludzi. W trakcie Drugiej Wojny w mieście wybuchł bunt chłopów, doszło do licznych zamieszek, które stłumili paladyni Srebrnej Ręki, wysłani do miasta. Jak się okazało, bunt został wszczęty przez szpiegów królestwa Alterac, by ukryć ich konszachty z orkami. W trakcie inwazji Quel`thalas w trakcie Drugiej Wojny, orkowie najechali Rękę Tyra, niszcząc ją doszczętnie, a w zatoce Tyra postawili fortecę, by przeciąć szlaki zaopatrzenia dla elfów od Sojuszu Lordaeronu. Nastała Trzecia Wojna, Estweald zostało najechane przez Plagę i nazwane Wschodnimi Ziemiami Plagi. Następnie miasto zostało odbudowane, a rządzący nim Lord Valdelmar dzielnie stawiał opór rozprzestrzeniającym się nieumarłym. Ataki następowały codziennie, czasem po kilka razy, brakowało zaopatrzenia i wyżywienia. Z pomocą przybyli paladyni Srebrnej Ręki, nawiązali sojusz, który dawał wsparcie dla miasta, a dla Srebrnej Ręki była to szansa na uzyskanie nowych rekrutów. W momencie, gdy zakon upadł, władca Ręki Tyra sprzymierzył się z Szkarłatną Krucjatą, gdzie Lord Valdelmar przyjął tytuł Najwyższego Krzyżowca. W grze World of Warcraft Szkarłatna Krucjata z miasta wysyłała zaopatrzenie do wielu swoich placówek, przyczyniając się do wzrostu oporu wobec Plagi, co możemy zaobserwować   w postaci patroli Szkarłatnej Krucjaty na głównych traktach krainy. Za cel obrali sobie odbicie miasta Stratholme, lecz wysłani żołnierze wpadli w pułapkę Hordy, a dokładnie Krwawych Rycerzy, którzy w mieście szukali fiolki Świętej Wody Opactwa. Woda ta znajdowała się w opactwie Faola, w którym to namaszczono pierwszych paladynów. W zadaniu klasowym paladynów Krwawych Rycerzy, gracz udaje się do pierwszej wersji instancji Stratholme, by zdobyć ową fiolkę potrzebną do wykonania zadania związanego z klasowym mountem - Thalassian Charge. W dodatku Wrath of the Lich King, Ręka Tyra wraz z Havenshire i Nowy Avalon utworzyły Szkarłatną Enklawę. Nad lokacją pojawiła się nekromancka nekropolia Archeus, z której Rycerze Hebanowego Ostrza dokonywali ataków na tęą placówkę. Z oblężenia ocalała jedynie Ręka Tyra, gdyż wierni żołnierze Lorda Valdelmara zostali, by walczyć, gdy reszta Szkarłatnej Krucjaty udała się do Northrend stawić czoła Królowi Lichowi, tworząc tam Scarlet Onslaught. W dodatku Cataclysm przebiegły lord demonów, Balnazzar, w postaci Wielkiego Krzyżowca Saidana Dathrohana, którego wcześniej zabił, przejął kontrolę nad Ręką Tyra, zamieniając większość mieszkańców w nieumarłych. Widząc narastający obłęd Szkarłatnej Krucjaty i obecność nieumarłych w jej szeregach, Bractwo Światła wysłało stu swoich wojowników, żebyby dokonać oblężenia. Z pomocą przybyli poszukiwacze przygód,, którzy oczyścili miasto, zabijając na końcu nieumarłego lorda Valdelmara. Bractwo przejęło kontrolę nad miastem.


•    Coring`s Crossing – Jest to kolejne mniejsze miasteczko na terenie Wschodnich Ziem Plagi, które popadło w zapomnienie po Trzeciej Wojnie.   Było to miasteczko rolniczo-handlowe, jeśli mogę to tak nazwać. Charakteryzowało się licznymi polami wokół całej miejscowości a jego usytuowanie na głównym skrzyżowaniu dróg łączących Stratholme, Rękę Tyra i Andorhal, sprzyjało rozwojowi handlu. Po inwazji Plagi miasto umarło i obróciło się w ruinę. Znajdziemy tam nieliczne zabudowania, które są karykaturą dawnych siebie. Nieumarli stacjonują w przeklętej miejscowości, jako punkt wypadowy do dalszych działań.


•    Zul`Mashar – niegdyś stolica plemienia trolli zabójców – Mossflayer. Znajduje się na północnym wschodzie krainy. Umiejscowienie nie jest przypadkowe, gdyż jest na granicy z Quel`Thalas. Plemię leśnych trolli, które wspierało Amanów w różnych działaniach wojennych jak np. dołączenie do Hordy w trakcie Drugiej Wojny.   Niegdyś liczne plemię, które w wyniku walk z wojskami Lordaeronu, traciło na liczebności.   Mossflayer posiadało liczne ziemie, lecz w wyniku walk stracili niemal wszystko, ratując ostatnich członków w Zul`Mashar. Głównym budynkiem miasta jest Mazra`alor, w którym znajduję się/bądź znajdował się wódz plemienia Thersh`jin. Nie wiem czy trolle nadal tam przebywają, więc ciężko określić mi obecny stan. W World of Warcraft ta lokacja jest znana archeologom, gdyż stanowi miejsce wykopalisk.


•    Crown Guard Tower, Light's Shield Tower, Eastwall Tower, Northpass Tower, Plaguewood Tower – pięć wież zwiadowczych umiejscowionych w strategicznych miejscach krainy. Pewnie każdy, kto expił w tym rejonie natknął się na którąś z nich. Dla mnie to też jeden z charakterystycznych elementów tej krainy. W trakcie Trzeciej Wojny zniszczone przez Plagę, lecz zostały odbudowane dzięki Argent Crusade. Zauważyć można, iż w okolicy wież przyroda wróciła do życia, występują liczne trawy, krzewy i drzewa.


•    The Mariss Stead – jest to małe gospodarstwo na północnym zachodzie krainy. Należało do rodziny Marissów. Dlaczego o tym wspominam? Gdyż był to za życia dom czempiona Mrocznej Pani, a dokładnie Nathanosa Marissa Blightcallera. W klasycznej wersji WoWa właśnie tam możemy spotkać Nathanosa, który przydziela zadania dla graczy Hordy. W obecnych czasach chata jest opuszczona.


•    Darrowshire – jest to wieś na południu krainy. To właśnie w tej wsi odbyła się najbardziej krwawa bitwa we Wschodnich Ziemiach Plagi. Wspomnieliśmy o tym wyżej. Dziś to miasto ruin, gdzie spotkać można błąkające się duchy poległych obrońców i nieumarłych. W World of Warcraft, gdy znajdziemy się we   wsi i mamy bardzo dużo szczęścia, możemy ujrzeć wspomnienie, które jest inscenizacją tragicznej bitwy.


•    Northdale – mieścina na północ od Light`s Hope Chapel. Opuszczona wieś, w której błąkają się nieumarli. Dla Paladynów Srebrnej Ręki Northdale objęte jest złą sławą, gdyż właśnie tutaj Taelan Fordring, syn jednego z największych przedstawicieli zakonu, czyli Tiriona Fordringa, wyrzekł się światłości na rzecz Szkarłatnej Krucjaty.


•    Terrordale – małe miasteczko leżące w północno-zachodniej części Eastern Plaguelands. Możemy tam spotkać liczne jednostki nieumarłych, jak i martwe zwierzęta. W niedalekim sąsiedztwie znajduje się wejście do tunelu Terrorweb, w którym grasują nieumarłe jednostki. W miejscowości tej paladyni Sojuszu wykonują swoje zadania klasowe.


•    Quel`Lithien Lodge – jest to jeden z dwóch obozów Farstriders na ziemiach Lordaeronu, za czasów przed Trzecią Wojną. Lor`themar, kiedy był jeszcze kapitanem komandosów, często spędzał tam czas. W Quel`Lithien Lodge można znaleźć liczne dokumenty związane z rodem królewskim wysokich elfów. Po Trzeciej Wojnie obóz zamieszkiwały Wysokie Elfy, które to nie zgadzały się z naukami Rommatha odnośnie żywienia się magią fel, by zaspokoić swój głód. Naukę tą nabył w Outland, w trakcie kampanii księcia Kael`thasa. Elfy zostały wygnane przez Lorda Regenta - zrobił to, by nie dzielić swojego i tak już nielicznego i słabego ludu. Wygnańcom przewodzili lord Hawkspear oraz kapłanka Aurora Skycaller. Quel`Lithien zostało zaatakowane przez poszukiwaczy przygód Hordy z polecenia Nathanosa. Ich celembyło zdobycie Rejestru Quel`thalas. W rejestrze tym znajdują się informację na temat Nathanosa Marissa, który za życia, jako jedyny człowiek, był członkiem komandosów pod dowództwem gen. Sylvanas Windrunner. Autorem rejestru jest właśnie ww. generał. Opis wskazuje na to, iż książę Kael`thas sprzeciwiał się przyjęciu człowieka w szeregi łuczników Silvermoon, jednak Sylvanas nie zaakceptowała podjętej przez Sunstridera decyzji. Rozumiała, że ludzie wykazujący zdolności magiczne są niebezpieczni, ale to nie znaczyło, że powinni całkowicie ich skreślić. Tłumaczyła, iż wysokie elfy muszą być bardziej tolerancyjne oraz, że Nathanos wykazywał większe umiejętności bojowe, niż nie jeden z elfów. Dokładny tekst rejestru znajdziecie tutaj. Po zdradzie księcia i ustabilizowaniu sytuacji w królestwie, Theron udał się do wygnanych elfów, informując o wszystkich wydarzeniach związanych z Plagą, zdradą księcia itd. Zaoferował pomoc i regularne zapasy, lecz lord Hawkspear odmówił i zagroził, że zabije każdego, kogo wyśle władca Silvermooon. Z żalem w sercu, Lor`themar Theron po raz ostatni opuścił loge. Lider wygnańców odnalazł   magiczny artefakt, który miał im pomóc w walce z głodem magii. Efekt był jednak zupełnie inny - prawie wszystkie elfy pod wpływem artefaktu przemieniły się w Wretched, których spotkać można tam do dziś, a sam Hawkspear mianował się łowcą śmierci i poluję na członków Plagi we Wschodnich Ziemiach Plagi. Jednym z dwóch ocalałych jest również Kirkian Dawnshield, który daje nam zadanie wybicia Wretched w loge mówiąc, że są to jego bracia, którzy dla niego już dawno umarli.


( Stratholme w zapowiedzi gry Warcraft III Reforged )

STRATHOLME


    Drugie z największych miast królestwa Lorderonu, znajduję się w północnej części Wschodnich Ziem Plagi. Miasto zasłynęło, z tego, że w kaplicy Alonsa Faola zostali mianowani pierwsi paladyni na Azeroth jako Zakon Srebrnej Ręki. Obecnie stolica Plagi we Wschodnich Królestwach. Stratholme upadło w dniu rzeźni mieszkańców dokonanej przez księcia Arthasa Menethila.
    Po wygranej Wojnie Trolli, królestwo ludzi Arathoru przejęło większość ziem leśnych trolli, w tym Eastweald. Na nowo zdobytych terenach powstało wiele osad ludzi, a największa z nich było Stratholme. Kościół Świętej Światłości był religią rozprzestrzeniającą się po królestwie ludzi, czego efektem była budowa kościołów i kaplic, a jedne z najbardziej okazałych znajdowały się na terenie obecnych ziem Plagi a zwłaszcza w Stratholme. Z czasem po rozłamie królestwa Arathoru, owe ziemie stały się częścią Lordaeronu. Za czasów Drugiej Wojny, arcykapłan Alonsus Faol w kaplicy Faola utworzył Zakon Srebrnej Ręki, poprzez pobłogosławienie światłością pięciu wspaniałych rycerzy ludzi czyli: Uthera Lightbringera, Saidaan Dathrohana, Tiriona Fordringa, Turalyona i Gavinrada. W Warcraft II Startholme jest głównym miastem oraz portem dostarczającym ropę dla Sojuszu Lordaeronu, lecz owe źródła, zebrane zasoby i platformy, zostały zniszczone przez wojska Hordy, jak icałe miasto. Spowodowało to przerwanie szlaków handlowych i dostaw zaopatrzenia dla królestwa Quel`thalas. W trakcie zdrady królestwa Alterac, pojmani żołnierze i szlachta zostali przetransportowani właśnie do Stratholme, celem przesłuchania. Miasto było również miejscem słynnego procesu paladyna Tiriona Fordringa, który był sądzony przez Uthera, za obronę orka Etrigga oraz zdradę Sojuszu. Został oskarżony winnym, pozbawiony tytułów i mocy światłości, lecz jak się później okaże, owa światłość nigdy go nie opuściła. Następnego dnia agenci orków zaatakowali Stratholme, ratując Etrigga i Tiriona. Dokładniejszą historię znajdziecie na kanale Samael Channel News.   Przed Trzecią Wojną miało miejsce makabryczne wydarzenie, wykreślające Stratholme z kart królestwa ludzi. Kult Plagi szerzył się na terenach Lordaeronu. Przebiegli nekromanci skazili ziarno w miejscowości Androhal, skąd wyruszyło do wszystkich miejscowości królestwa. Owe ziarno zostało użyte do wypiekania pieczywa, po zjedzeniu którego   ludzie zamieniali się w marionetki Mal`Ganisa. Upiorny Władca obrał sobie Stratholme za cel nie bez powodu - jest to jedno z największych miast Lordaeronu, usytuowane blisko granic z Quel`thalas, przecina wszelakie szlaki zaopatrzenia królestwa i jest gęsto zaludnione, co stwarzało szanse na pozyskanie nowych nieumarłych rekrutów oraz stanowiło dobrą bazę wypadową dla wojsk Plagi, co również umożliwiło kontrole w tej krainie. A co najważniejsze, w tym oto mieście powstali pierwsi rycerze światłości, o czym demon doskonale wiedział. Nieumarli byli coraz częściej widziani, za sprawą zakażonego ziarna. Ekspedycja Królestwa Lordaeronu, w składzie Arthasa Menethila, Jainy Proudmoore oraz UtheraLightbringera, została wysłana, by zbadać przyczynę chorób wśród ludu. W miarę postępu działań dotarli do bram miasta Stratholme. Widząc, że ziarno dawno już dotarło, młody książę stwierdził, że nie ma ratunku dla mieszkańców i trzeba dokonać eksterminacji miasta. Wyjaśniał swoim towarzyszom, że jest to konieczne, żeby zwyciężyć z Plagą oraz ukrócić cierpienia ludzi, których już spisał na starty. Uważał to za swego rodzaju akt miłosierdzia. Jaina i Uther, wraz z innymi paladynami, uważali to za szaleństwo i nie wzięli w tym udziału. Pełen wściekłości Arthas, jako książę Lordaeronu, rozwiązał zakon Srebrnej Ręki i odwołał Uthera z piastowanego przez niego stanowiska. Po tych słowach z nie dowierzaniem i żalem w sercu paladyni opuścili księcia a na końcu ruszyła ich śladem Jaina. Gest kobiety zabolał Arthasa najbardziej, gdyż oboje darzyli się uczuciem, które nigdy już nie zostanie odnowione. Młody Menethil wkroczył do miasta z armią, zabijał każdego mieszkańca nie oszczędzając nikogo. Kierowała nim wola zemsty i złość wobec Mal`Ganisa, który z łatwością to wykorzystał do własnych celów. Krwawe strumienie lały się ulicami miasta, wszędzie leżały trupy ludzi jak i nieumarłych. Budynki płonęły waląc się pod swym ciężarem. Całe miasto stanęło w płomieniach a dym było widać w każdym zakamarku Wschodnich Ziem Plagi. Książę stanął do walki z Upiornym Władcą, lecz ten zbiegł przed ostatecznym ciosem, rzucając Arthasowi wyzwanie, by ten odnalazł go w mroźnej krainie Northrend. Po kilku dniach Jaina i Uther wrócili do miasta z nadzieją, że książę się opanował, lecz to, co zobaczyli wstrząsnęło nimi dogłębnie. Sterty ciał i wciąż palące siębudynki… Jakiś czas po tych wydarzeniach wojska Plagi przejęły kontrolę nad ruinami miasta, w którym władzę objął Kel`Thuzad, a w okolicy ruin szybowała forteca Naxxramas, jako dowód potęgi Plagi. Chodzą pogłoski, że płomienie w Stratholme nigdy nie zgasły...

( Stratholme w World of Warcraft )

    Zaraz po Trzeciej Wojnie resztki zakonu Srebrnej Ręki zaatakowały miasto. W skład drużyny wchodzili: Brigitte Abbendis, Alexandros Mograine, wraz z synami: Darionem i Renaultem oraz Saidan Dathrohan i Taelan Fordring. Poruszali się ulicami miasta, zagubieni w ogromie zniszczenia i płomieni, kiedy zostali zaatakowani przez nieumarłych. Darion został pozbawiony przytomności przez mroczną magię, Saidan zaś oddzielony od reszty, gdzie w pułapkę sprowadził go Upiorny Władca, Balnazzar, który zamordował paladyna i przejął jego ciało, by dokonać infiltracji zakonu od środka. Grupa uderzeniowa zdołała uciec, pozostawiając Dariona w przeklętym mieście. Renault, pod wpływem Balnazaara w skórze Saidana, przekonał Alexandrosa i Fairbanksa, żeby wyruszyli do Stratholme, ratując żyjącego Dariona. Udali się niezwłocznie, lecz na moście prowadzącym do bram miasta zostali otoczeni przez nieumarłych i zaatakowani. Jeśli jesteście ciekawi dalszych losów bohaterów w Stratholme, zapraszam do lektury czteroczęściowego komiksu 'World of Warcraft: Ashbringer' w wersji angielskojęzycznej, gdyż nie doczekał się polskiego przekładu.
    W World of Warcraft miasto należy do wojsk Plagi pod dowództwem Barona Rivendare'a (który później będzie członkiem pierwszych Czterech Jeźdźców zamiast Alexandrosa Mograine'a), który to koordynuje działania nieumarłych w imieniu Lich Kinga. Ma za zadanie wybić członków dwóch organizacji, czyli Szkarłatnej Krucjaty oraz Srebrzystego Świtu, które powstały po upadku Zakonu Srebrnej Ręki. Jednakże w Stratholme, pomimo ogromnej mocy i liczebności Plagi, znajduje się enklawa Szkarłatnej Krucjaty, czyli Scarlet Bastion w zachodniej części miasta, w którym Wielki Krzyżowiec Saidan Dathrohan walczy z Plagą. Wiemy jednak, że są to tylko zagrywki demona Balnazzara w ciele krzyżowca. Obłęd Krucjaty, kierowany przez ich opanowanego mistrza doprowadził do tego, że każdy, kto nie jest członkiem ich zakonu, jest wrogiem zepsutym przez moce śmierci. Widząc szaleństwo krzyżowców, Argent Dawn wysyła poszukiwaczy przygód, żeby zabić Saidana. Na miejscu okazuję się, że jeden z pierwszych paladynów od dawna jest martwy, a ciało jest wykorzystane przez upiornego władcę. Po ciężkiej bitwie poszukiwacze przygód pokonują, lecz nie zabijają Balnazzara i pozostawiają resztki szkarłatnych wojsk na pożarcie przez nieumarłych.   W dodatku Cataclysm Balnazzar zabija członków Szkarłatnej Krucjaty w Stratholme, po czym ożywia ich jako członków Plagi. Wieść o niedoszłej śmierci demona i zwiększonej liczbie nieumarłych dotarły do członków Argent Dawn i Argent Crusade, którzy to postanowili raz na zawsze zakończyć władanie Plagi w mieście. Wysłali wojsko pod dowództwem Eligora Dawnbringera, mistrza rzemieślników Wilhelma, mistrza Stonebruisera, a także kapitana Korfaxa i arcymaga Angeli Dosantos. Wojska, wpierane przez poszukiwaczy przygód, zabijają Upiornego Władcę na zachodzie miasta i Auriusa Rivendare'a na wschodzie, który to odziedziczył obowiązki po swoim ojcu, gdy ten dołączył do Czerech Jeźdźców. Przejęli kontrolę nad zrujnowanym miastem, lecz niezbyt skutecznie, gdyż nieumarli byli może i nieliczni, ale nadal spotykani na ulicach miasta. W dodatku Legion gracz jako paladyn udaje się tam wraz z nowo powstałym Zakonem Srebrnej Ręki, by zdobyć rumaka należącego do Auriusa Rivendare'a. Udaje im się, oczyszczają go w świętych wodach Stratholme i odradza się jako wierzchowiec classowy dla paladyna. W WoWie Clasic również pojawia siępięcioosobowa instancja Stratholme, usytuowana w czasie, gdy zachód miasta należał do Szkarłatnej Krucjaty dowodzonej przez Blnazzara w skórze Saida, a wschód do Plagi, pod dowództwem lorda Auriusa Rivendare'a. Wszystko zależne jest od tego, z którego wejścia skorzystają gracze. Jeśli wybór padnie na bramę główną, na końcu spotkamy lidera Plagi, jeśli na Service Entrance, czyli wejście dla sług, to końcowym bossem będzie upiorny władca. Z patchem 3.0.2 została dodana kolejna instancja związana z miastem, nazwana: Old Stratholme, czyli cofamy się w czasie i niszczymy miasto wraz z Arthasem Menethilem i pewnie większość z Was kojarzy tę instancję z gry. Niegdyś w klasycznej wersji WoWa, w krainie znajdował się 40 osobowy raid Naxxramas, lecz wraz z dodatkiem Wrath of the Lich King, cytadela przeniosła się w okolice Northrend.
      Dość długi wpis, lecz musiał taki być. Wprowadził nas do nowej krainy, po której będziemy się teraz poruszać. W następnym wpisie chcę poruszyć temat zakonów, formacji bądź instytucji, które możemy spotkać we Wschodnich Ziemiach Plagi. Trzymajcie się ciepło i do zobaczenia w następną środę :)






Autor: Vegov
Źródla:
wowpedia.com
Kronika vol I – opracowanie zbiorowe
World of Warcraft: Arthras Rise of the Lich King – Christie Golden
                             World of Warcraft: Ashbringer – Micky Neilson
                                         Warcraft: Of Blood and Honor – Chris Metzen
                                                             Gra World of Warcraft
                                                                   Gra Warcraft III

Komentarze

Copyright © Ścieżki Azeroth